Blogg

Den blomstertid nu kommer

Så kom dagen även detta år.

 

En annorlunda avslutning för att vi inte sjöng med resten av skolan, för att föräldrarna inte fick vara med och för att vi skulle försöka hålla avstånd. Framför allt annorlunda för att vi vet att vi inte är en lågstadieklass till hösten! Några byter skola, resten slås ihop med de elever som är kvar från den andra trean, och så får de ju också en ny lärare. Vad gjorde vi då på avslutningen?

Jo, vi började med att samlas i klassrummet. Jag hade dukat upp på varje bänk så att vi kunde äta gräddtårta med jordgubbar och dricka saft. Samtidigt som vi gjorde det tittade vi på ett tio minuter långt bildspel som jag gjort i ordning, med samlade bilder/filmer från våra tre år tillsammans. Sedan fick eleverna varsin vänner-bok som vi har skrivit de senaste veckorna. Efter det gick vi ut och sjöng i cirkel tillsammans med 3L och våra fadderbarn, lyssnade på rektorstal och träffade nya läraren Jennie. Slutligen gick vi tillbaka till klassrummet där vi tittade på bildspelet en gång till, drog en lapp från en "peppburk" som de fått och skrattade åt minnen. När firandet i klassrummet var över grillades det hamburgare ute på gården och alla försvann till sitt. 

 

Vilka härliga år vi har haft! Minnen för livet! Tack för allt!

 

 

Avslut - forntiden

Igår hade vi ett prov på forntiden. Eleverna fick använda sitt eget material (som de skapat under de senaste månaderna) som underlag för att svara på frågorna. Alla godkända och nöjda. Idag var det dags att färdigställa gipsvikingarna också. Eleverna fick hitta en lämplig plattform i skogsdungen vid skolgården och sedan själva spika/borra för att ordna en lämplig bas för sin viking. De är så fina!

 

 

 

En stor bild kommer här, på alla färdiga små kämpar! Ni får scrolla åt sidan för att se, men det är det värt!

 

Målning av vikingar

Nu är målningen av våra vikingafigurer startad. Nästa vecka ska vi dekorera dem med sköldar, vapen, tygkläder och hjälmar efter elevernas egen design. Superspännande. Vad fina de blir!

 

Forntidsspår i Ekeby hagar

Idag begav vi oss på cykelutflykt till Ekeby hagar. Vi fick expertguidning av en förälder och expertassistans av en annan förälder (tusen tack till er båda)! Dagen bjöd på strålande sol och eleverna kikade nyfiket på bl.a. gravhögar från vikingatiden. 

 

Slöjd!

Kolla här! Här sitter klassen och arbetar med slöjd och hantverk!

 

Gipsfigurer

Äntligen gips! Vi har påbörjat våra vikingar, med ståltrådsskelett, aluminiumfoliemuskler, maskeringstejpshud och nu dags för gipskläder! Eftersom vårt klassrumsgolv täcks av en härligt stor matta gick vi ner till bild- och slöjdsalen för att inte behöva oroa oss för gipsdamm och vattenspill. Eleverna var superduktiga!

 

Ballongkebab

Idag experimenterade vi med spänning över en ballong. Eleverna fick undersöka var på en uppblåst ballong det gick att sticka in en oljad grillpinne. Det var en grupp av fem som klarade sig, och de stack hål precis vid knuten där spänningen var lägst. 

 

Krocket-matte med linjal

Vi avslutade dagen med lite krocket-matte, där eleverna skulle försöka lyckas komma till mål genom att slå två tärningar och sedan addera siffrorna. Summan skulle ritas upp i centimeter, med linjal, och följa krocketbågarna. 

 

Glad påsk

Dessa söta kaniner/påskharar gjorde eleverna idag. Mycket trevligt!

Glad påsk!

 

Matematik på distans

Som många andra skolor runtom i landet har vi också elever borta på grund av covid-19. Samma regler gäller för både elever och personal - uppvisar man förkylningssymtom ska man vara hemma till dess att man varit symtomfri i 48 timmar. När jag var hemma förra veckan med lättare hosta ägnade jag mycket av tiden åt att undersöka olika möjligheter för distansundervisning. Nu när jag är tillbaka på jobbet har elever som är hemma kunnat koppla upp sig direkt till klassrummet, vara med på genomgångar och arbeta med samma uppgifter som de övriga klasskompisarna. Det är verkligen fantastiskt att detta går.

 

En av eleverna hade inte matteboken med sig hem, men eftersom den också finns digitalt var det lätt för mig att dela skärm med eleven så att hen kunde jobba med uppgifterna ändå. Toppen! Jag använde mig också av dokumentkamera för att visa böcker och andra uppgifter, läste högt och kunde hjälpa när något blev svårt. Känner mig helt trygg inför en eventuell skolstängning, men förhoppningsvis lyckas vi plana ut kurvan och skydda våra riskgrupper utan karantän och andra mer begränsande åtgärder. 

 

Stay safe!

 

Lerskålar och ljusförsäljning

För att samla ihop pengar till vårens klassresa säljer eleverna herrgårdsljus. Vi har gjort i ordning ett stapeldiagram där eleverna skriver in sin försäljning utifrån antal och kundgrupp, samt uppdaterar försäljningssiffrorna efter varje såld förpackning. Hittills har de sålt för 3100 kr tillsammans, och därmed tjänat ihop 1550 kr till klasskassan. 

 

 

Vi fortsätter arbetet med forntiden. Den här veckan har eleverna äntligen fått påbörja tillverkningen av lerskålar, likt sådana man använde på stenåldern. Det var inte helt lätt att få till skålarna utifrån ritningarna, men jag tycker att de lyckades bra! 

 

 

 

Friluftsdag vid Östermalms IP

Igår var vi på Östermalms IP för att åka skridskor tillsammans med 3L och hela mellanstadiet. Väskorna var packade med hjälmar, skridskor, kläder och det viktigaste enligt många - matsäcken! Solen tittade fram och det kändes verkligen som vår i luften. Helt underbart, med andra ord!

 

...och vet ni vad!? Nästan alla kan knyta sina egna skridskor nu. Jag var mäkta imponerad och mina stackars torra fingrar fick inte ta allt för mycket stryk! 

 

 

Unga Klara - Ögonblicket

Ännu en föreställning idag! I höstas var vi ju referenspublik när Unga Klara planerade sin nya föreställning "Ögonblicket". Nu var det dags att få ta del av slutresultatet. Båda treorna samlades i åk 5s klassrum för att få lite mer utrymme. Det var fascinerande att se hur skådespelarna lyckades få med hela publiken som satt huller om buller på stolar, bänkar och golv. Eleverna rycktes med i rörelser, ljud och repliker och skrattade högt flera gånger. Mycket uppskattat!

 

Banérspelen

Idag var vi, tillsammans med klass 3L, på Banérspelen. Kulturskolan presenterade denna informativa föreställning uppe på Djursholms slott, och bara det var en upplevelse för de allra flesta. Pampiga lokaler och stiliga ungdomar mötte oss och guidade oss genom hur en vanlig dag år 1630 kunde se ut här i Djursholm. Vi hade arbetat en del med familjen Banér innan men avslutat precis innan tiden då denna föreställning utspelade sig. Perfekt, med andra ord. 

 

Ett försök till lite lur...

 

Fråga att diskutera: 

Boken är 28 cm lång och 10 cm bred. 

Osten väger 1 kg. 

 

Vilken är tyngst?

 

Det tog inte särskilt lång tid för eleverna att komma fram till att de inte kunde räkna ut den för att de inte visste hur mycket boken vägde. Någon grupp föreslog att de också behövde veta hur tjock boken var, så jag skrev dit att den var 2 cm tjock. När de fick den informationen kom de också fram till att de ändå inte kunde lösa uppgiften. 

 

Efteråt diskuterade vi vad vi kan mäta och hur vi mäter, vilka redskap vi använder och vilka ord vi använder när vi pratar om de olika delarna. 

Forntiden

Förra veckan började vi det första temaarbetet för den här terminen - forntiden. Här jobbar eleverna med att bygga ihop mammutar som ska klistras mellan två sidor i deras böcker. När man öppnar boken kommer mammuten då att "poppa" ut. Vi har modifierat mallen en del, med en egenritad svans och en liten pappersflik att klistra på!

 

 

 

Lucia och lite pyssel

Otroligt vackert Luciafirande i år, tycker jag som stolt lärare till en av åk 3:orna! Som våra elever sjunger! WOW! Efteråt blev det lite småpyssel bland några, men större delen av klassen försvann på vidare "lussande" både till tennishallen och golfklubben. De kom tillbaka med magarna fulla med pepparkakor och tindrande ögon, men pysslandet fick fortsätta en annan dag!

 

Som lärare står man oftast vid sidan av tåget och får bara se det framifrån på genrepet... Då blir fotografierna inte bättre än så här. Det är dock bra när de ska läggas på bloggen efteråt, eftersom man då inte behöver oroa sig för att det är någon som syns som inte ska synas. Optimist - javisst!

 

Så himla fint!

 

Julmys i klassrummet

 

Lussebullsbak med fadderbarnen

 

Vi bygger små papperspepparkakshus. Testa att säga det snabbt några gånger i rad... Snabbare... SNABBARE! :)

Nobel 2019

Nobellunchen igår var mycket lyckad! Eleverna samarbetade i olika ansvarsgrupper för att gästerna skulle trivas så bra som möjligt. Efter välkomnandet bjöds det på god mat, bubbel och efterrätt. Rektor Cilla presenterade vinnarna från alla klasser. Här är våra! Grattis och bra jobbat!

 

Ljuslyktor av sockerbitar

Den senaste tiden har vi arbetat flitigt med våra nobeltexter. Nästan alla är klara nu och väntar med spänning på att få reda på vinnarna i de olika kategorierna bästa berättelse, bästa illustration och bästa utveckling. Dessa presenteras den 10/12 under vår gemensamma Nobellunch (som vi i åk 3 bjuder in resten av skolan till). 

 

I måndags byggde vi dessa sockerbitslyktor. De blev jättefina! Vi tänder dem på vår morgonsamling när vi lyssnar på radiokalendern. Mysigt!

 

 

Tom Tits

Idag samlades vi tidigare än vanligt för att åka till Tom Tits - tack Malin, Malin och Johanna som skjutsade och stod ut med att ansvara för egna grupper med elever (och fick ta sig igenom dagen utan en endaste liten paus). 

 

När vi kom dit möttes vi av Jimmy som tog med oss till Sal Tenn. Där arbetade vi med Tom Tits skolprogram "Planetskötarnas måljakt". Vi utgick från de globala målen och kopplade ihop dem med olika symboler genom att programmera Bee Bots/Blue Bots som surrade runt på en stor rutnätsmatta. Jag smög runt i grupperna och lyssnade på deras argument för att bestämma vilka symboler de skulle stanna på som passade just deras globala mål. 

 

Självklart var alla eleverna sugna på sin matsäck direkt efter det, så det var inte mycket annat att göra än att slå oss ner och äta. Först därefter delade vi upp oss i mindre grupper och undersökte de övriga våningsplanens olika experiment och aktiviteter. Vilket tyckte ditt barn var roligast?