Blogg

Matematik på distans

Som många andra skolor runtom i landet har vi också elever borta på grund av covid-19. Samma regler gäller för både elever och personal - uppvisar man förkylningssymtom ska man vara hemma till dess att man varit symtomfri i 48 timmar. När jag var hemma förra veckan med lättare hosta ägnade jag mycket av tiden åt att undersöka olika möjligheter för distansundervisning. Nu när jag är tillbaka på jobbet har elever som är hemma kunnat koppla upp sig direkt till klassrummet, vara med på genomgångar och arbeta med samma uppgifter som de övriga klasskompisarna. Det är verkligen fantastiskt att detta går.

 

En av eleverna hade inte matteboken med sig hem, men eftersom den också finns digitalt var det lätt för mig att dela skärm med eleven så att hen kunde jobba med uppgifterna ändå. Toppen! Jag använde mig också av dokumentkamera för att visa böcker och andra uppgifter, läste högt och kunde hjälpa när något blev svårt. Känner mig helt trygg inför en eventuell skolstängning, men förhoppningsvis lyckas vi plana ut kurvan och skydda våra riskgrupper utan karantän och andra mer begränsande åtgärder. 

 

Stay safe!

 

Lerskålar och ljusförsäljning

För att samla ihop pengar till vårens klassresa säljer eleverna herrgårdsljus. Vi har gjort i ordning ett stapeldiagram där eleverna skriver in sin försäljning utifrån antal och kundgrupp, samt uppdaterar försäljningssiffrorna efter varje såld förpackning. Hittills har de sålt för 3100 kr tillsammans, och därmed tjänat ihop 1550 kr till klasskassan. 

 

 

Vi fortsätter arbetet med forntiden. Den här veckan har eleverna äntligen fått påbörja tillverkningen av lerskålar, likt sådana man använde på stenåldern. Det var inte helt lätt att få till skålarna utifrån ritningarna, men jag tycker att de lyckades bra! 

 

 

 

Friluftsdag vid Östermalms IP

Igår var vi på Östermalms IP för att åka skridskor tillsammans med 3L och hela mellanstadiet. Väskorna var packade med hjälmar, skridskor, kläder och det viktigaste enligt många - matsäcken! Solen tittade fram och det kändes verkligen som vår i luften. Helt underbart, med andra ord!

 

...och vet ni vad!? Nästan alla kan knyta sina egna skridskor nu. Jag var mäkta imponerad och mina stackars torra fingrar fick inte ta allt för mycket stryk! 

 

 

Unga Klara - Ögonblicket

Ännu en föreställning idag! I höstas var vi ju referenspublik när Unga Klara planerade sin nya föreställning "Ögonblicket". Nu var det dags att få ta del av slutresultatet. Båda treorna samlades i åk 5s klassrum för att få lite mer utrymme. Det var fascinerande att se hur skådespelarna lyckades få med hela publiken som satt huller om buller på stolar, bänkar och golv. Eleverna rycktes med i rörelser, ljud och repliker och skrattade högt flera gånger. Mycket uppskattat!

 

Banérspelen

Idag var vi, tillsammans med klass 3L, på Banérspelen. Kulturskolan presenterade denna informativa föreställning uppe på Djursholms slott, och bara det var en upplevelse för de allra flesta. Pampiga lokaler och stiliga ungdomar mötte oss och guidade oss genom hur en vanlig dag år 1630 kunde se ut här i Djursholm. Vi hade arbetat en del med familjen Banér innan men avslutat precis innan tiden då denna föreställning utspelade sig. Perfekt, med andra ord. 

 

Ett försök till lite lur...

 

Fråga att diskutera: 

Boken är 28 cm lång och 10 cm bred. 

Osten väger 1 kg. 

 

Vilken är tyngst?

 

Det tog inte särskilt lång tid för eleverna att komma fram till att de inte kunde räkna ut den för att de inte visste hur mycket boken vägde. Någon grupp föreslog att de också behövde veta hur tjock boken var, så jag skrev dit att den var 2 cm tjock. När de fick den informationen kom de också fram till att de ändå inte kunde lösa uppgiften. 

 

Efteråt diskuterade vi vad vi kan mäta och hur vi mäter, vilka redskap vi använder och vilka ord vi använder när vi pratar om de olika delarna. 

Forntiden

Förra veckan började vi det första temaarbetet för den här terminen - forntiden. Här jobbar eleverna med att bygga ihop mammutar som ska klistras mellan två sidor i deras böcker. När man öppnar boken kommer mammuten då att "poppa" ut. Vi har modifierat mallen en del, med en egenritad svans och en liten pappersflik att klistra på!

 

 

 

Lucia och lite pyssel

Otroligt vackert Luciafirande i år, tycker jag som stolt lärare till en av åk 3:orna! Som våra elever sjunger! WOW! Efteråt blev det lite småpyssel bland några, men större delen av klassen försvann på vidare "lussande" både till tennishallen och golfklubben. De kom tillbaka med magarna fulla med pepparkakor och tindrande ögon, men pysslandet fick fortsätta en annan dag!

 

Som lärare står man oftast vid sidan av tåget och får bara se det framifrån på genrepet... Då blir fotografierna inte bättre än så här. Det är dock bra när de ska läggas på bloggen efteråt, eftersom man då inte behöver oroa sig för att det är någon som syns som inte ska synas. Optimist - javisst!

 

Så himla fint!

 

Julmys i klassrummet

 

Lussebullsbak med fadderbarnen

 

Vi bygger små papperspepparkakshus. Testa att säga det snabbt några gånger i rad... Snabbare... SNABBARE! :)

Nobel 2019

Nobellunchen igår var mycket lyckad! Eleverna samarbetade i olika ansvarsgrupper för att gästerna skulle trivas så bra som möjligt. Efter välkomnandet bjöds det på god mat, bubbel och efterrätt. Rektor Cilla presenterade vinnarna från alla klasser. Här är våra! Grattis och bra jobbat!

 

Ljuslyktor av sockerbitar

Den senaste tiden har vi arbetat flitigt med våra nobeltexter. Nästan alla är klara nu och väntar med spänning på att få reda på vinnarna i de olika kategorierna bästa berättelse, bästa illustration och bästa utveckling. Dessa presenteras den 10/12 under vår gemensamma Nobellunch (som vi i åk 3 bjuder in resten av skolan till). 

 

I måndags byggde vi dessa sockerbitslyktor. De blev jättefina! Vi tänder dem på vår morgonsamling när vi lyssnar på radiokalendern. Mysigt!

 

 

Tom Tits

Idag samlades vi tidigare än vanligt för att åka till Tom Tits - tack Malin, Malin och Johanna som skjutsade och stod ut med att ansvara för egna grupper med elever (och fick ta sig igenom dagen utan en endaste liten paus). 

 

När vi kom dit möttes vi av Jimmy som tog med oss till Sal Tenn. Där arbetade vi med Tom Tits skolprogram "Planetskötarnas måljakt". Vi utgick från de globala målen och kopplade ihop dem med olika symboler genom att programmera Bee Bots/Blue Bots som surrade runt på en stor rutnätsmatta. Jag smög runt i grupperna och lyssnade på deras argument för att bestämma vilka symboler de skulle stanna på som passade just deras globala mål. 

 

Självklart var alla eleverna sugna på sin matsäck direkt efter det, så det var inte mycket annat att göra än att slå oss ner och äta. Först därefter delade vi upp oss i mindre grupper och undersökte de övriga våningsplanens olika experiment och aktiviteter. Vilket tyckte ditt barn var roligast?

 

 

 

Näringskedjor

Som en paus i proven har vi repeterat näringskedjor som vi arbetade med i åk 2. Den här bilduppgiften kommer att visa ett lodjur som toppkonsument, en räv och en hare som konsumenter och så ett litet blad som är producent. Näringen går från bladet till haren till räven till lodjuret. Kan du komma på en näringskedja där du själv ingår som toppkonsument?

 

Programmering och prov

Nu har övningsproven i matematik dragit igång. Samtidigt arbetar vi parallellt med kapitlet "datalogiskt tänkande" i matteboken som inte är helt lätt. Vi kopplar det till programmering i Scratch Jr, där eleverna har fått skapa små sketcher (något vi ska arbeta mer med i svenskan den här veckan också). 

 

Härligt när man kan knyta samman så många olika saker!

 

Syslöjd med Vanja

Eftersom stackars syslöjdsläraren fortfarande är sjuk tänkte jag att jag skulle låta eleverna slöjda lite med mig istället. 

 

Det blev till att brodera korsstygnsankor! Först ritade de av ett mönster (jag kopplade upp min mobilkamera till projektorn för att visa dem steg för steg). Sedan lärde de sig stygnen. Efter det fick de börja sy. Några ville börja med att sy direkt i pappret för att sedan övergå till att sy i tyg. 

 

Härliga utvärderingar av lektionen efteråt. "Svårt i början men sen rätt lätt och jättejättesuperduperkul!"

 

Så'nt gillar fröken Vanja att höra!

 

 

Multiplikationsträning

Eleverna har sjuans multiplikationstabell i läxa den här veckan, samtidigt som de ska repetera tabellerna 1-6. I det här spelet gör eleverna precis det.

 

Man ritar upp en kvadrat enligt bilden. Siffrorna som är i de gula rutorna skrivs in. Slå två tärningar. Multiplicera talen med varandra. Skriv svaret i rätt ruta i din tabell. 

 

Exempel: 

Elev 1 slår två tärningar och får en trea och en fyra. 3 x 4 = 12. Eleven skriver in 12 i fältet där treans och fyrans rader/kolumner möts. 

Elev 2 slår två tärningar och får två femmor. 5 x 5 = 25. Eleven skriver in 25 i fältet där femmornas rader/kolumner möts. 

Elev 1 slår två tärningar och får en trea och en fyra igen. 3 x 4 = 12. Den rutan är redan ifylld. 4 x 3 = 12. Eleven skriver in 12 i fältet där fyrans och treans rader/kolumner möts. (Om elev 1 slår en trea och en fyra ytterligare en gång får eleven inte skriva in något tal alls.)

 

Spelet är slut när en av spelarna har fyllt alla rutor med rätt svar. Den personen vinner!

 

 

3D-kartor i pizzakartonger

Just nu arbetar vi med kartor och världsdelarna i SO:n. Eleverna har fått samarbeta i grupper och har skapat 3D-kartor byggda av trolldeg (som några av eleverna har gjort). De blir otroligt fina och samarbetet har verkligen varit fantastiskt i alla grupper!

 

 

 

  

Teknikdjur

Eleverna arbetar flitigt med att göra små djur eller andra figurer där de använder sig av tekniska moment för att få med några rörliga delar. Pillrigt jobb med mycket att tänka på, men kul att testa och förbättra!

 

  

Vi bygger och undersöker en balansbräda

Vi har byggt egna balansbrädor med hjälp av våra kåsor, lite häftmassa, en räknekub och en linjal. Sedan har vi testat att få jämvikt genom att flytta stödpunkten eller våra vikter. Vi jämförde också vår balansbräda med en balansvåg och kunde konstatera bland annat att balansvågens stödpunkt var fast, dvs den gick inte att flytta. 

 

Starstruck

Fick plötslig information om att herrlandslaget i fotboll tränade på IP, vilket resulterade i ett helt gäng uppspelta elever. Vi fick tillåtelse att gå och kika men höll oss på lagom avstånd. Det var dock omöjligt att försöka ha någon typ av SO-lektion efteråt (vi hade bara 30 minuter kvar av dagen när vi kom tillbaka) så det blev högläsning och frukt istället!

 

Balans

Nu är höstterminen igång ordentligt. Idag startade vi upp arbetsområdet "balans", som vi kommer fortsätta arbeta med i ett par veckor framöver. Eleverna fick undersöka tyngdpunkten på varsin papperfjäril (som balanserades på en penna) samt diskutera när och hur de eller andra använder sin balans i vardagen. När tyngdpunkten ändrades med hjälp av ett litet gem blev uppgiften svårare, och när de till sist skulle avsluta med en fjärilsparad var det väldigt svårt! Glada miner ändå!