Blogg

Tom Tits

Idag samlades vi tidigare än vanligt för att åka till Tom Tits - tack Malin, Malin och Johanna som skjutsade och stod ut med att ansvara för egna grupper med elever (och fick ta sig igenom dagen utan en endaste liten paus). 

 

När vi kom dit möttes vi av Jimmy som tog med oss till Sal Tenn. Där arbetade vi med Tom Tits skolprogram "Planetskötarnas måljakt". Vi utgick från de globala målen och kopplade ihop dem med olika symboler genom att programmera Bee Bots/Blue Bots som surrade runt på en stor rutnätsmatta. Jag smög runt i grupperna och lyssnade på deras argument för att bestämma vilka symboler de skulle stanna på som passade just deras globala mål. 

 

Självklart var alla eleverna sugna på sin matsäck direkt efter det, så det var inte mycket annat att göra än att slå oss ner och äta. Först därefter delade vi upp oss i mindre grupper och undersökte de övriga våningsplanens olika experiment och aktiviteter. Vilket tyckte ditt barn var roligast?

 

 

 

Näringskedjor

Som en paus i proven har vi repeterat näringskedjor som vi arbetade med i åk 2. Den här bilduppgiften kommer att visa ett lodjur som toppkonsument, en räv och en hare som konsumenter och så ett litet blad som är producent. Näringen går från bladet till haren till räven till lodjuret. Kan du komma på en näringskedja där du själv ingår som toppkonsument?

 

Programmering och prov

Nu har övningsproven i matematik dragit igång. Samtidigt arbetar vi parallellt med kapitlet "datalogiskt tänkande" i matteboken som inte är helt lätt. Vi kopplar det till programmering i Scratch Jr, där eleverna har fått skapa små sketcher (något vi ska arbeta mer med i svenskan den här veckan också). 

 

Härligt när man kan knyta samman så många olika saker!

 

Syslöjd med Vanja

Eftersom stackars syslöjdsläraren fortfarande är sjuk tänkte jag att jag skulle låta eleverna slöjda lite med mig istället. 

 

Det blev till att brodera korsstygnsankor! Först ritade de av ett mönster (jag kopplade upp min mobilkamera till projektorn för att visa dem steg för steg). Sedan lärde de sig stygnen. Efter det fick de börja sy. Några ville börja med att sy direkt i pappret för att sedan övergå till att sy i tyg. 

 

Härliga utvärderingar av lektionen efteråt. "Svårt i början men sen rätt lätt och jättejättesuperduperkul!"

 

Så'nt gillar fröken Vanja att höra!

 

 

Multiplikationsträning

Eleverna har sjuans multiplikationstabell i läxa den här veckan, samtidigt som de ska repetera tabellerna 1-6. I det här spelet gör eleverna precis det.

 

Man ritar upp en kvadrat enligt bilden. Siffrorna som är i de gula rutorna skrivs in. Slå två tärningar. Multiplicera talen med varandra. Skriv svaret i rätt ruta i din tabell. 

 

Exempel: 

Elev 1 slår två tärningar och får en trea och en fyra. 3 x 4 = 12. Eleven skriver in 12 i fältet där treans och fyrans rader/kolumner möts. 

Elev 2 slår två tärningar och får två femmor. 5 x 5 = 25. Eleven skriver in 25 i fältet där femmornas rader/kolumner möts. 

Elev 1 slår två tärningar och får en trea och en fyra igen. 3 x 4 = 12. Den rutan är redan ifylld. 4 x 3 = 12. Eleven skriver in 12 i fältet där fyrans och treans rader/kolumner möts. (Om elev 1 slår en trea och en fyra ytterligare en gång får eleven inte skriva in något tal alls.)

 

Spelet är slut när en av spelarna har fyllt alla rutor med rätt svar. Den personen vinner!

 

 

3D-kartor i pizzakartonger

Just nu arbetar vi med kartor och världsdelarna i SO:n. Eleverna har fått samarbeta i grupper och har skapat 3D-kartor byggda av trolldeg (som några av eleverna har gjort). De blir otroligt fina och samarbetet har verkligen varit fantastiskt i alla grupper!

 

 

 

  

Teknikdjur

Eleverna arbetar flitigt med att göra små djur eller andra figurer där de använder sig av tekniska moment för att få med några rörliga delar. Pillrigt jobb med mycket att tänka på, men kul att testa och förbättra!

 

  

Vi bygger och undersöker en balansbräda

Vi har byggt egna balansbrädor med hjälp av våra kåsor, lite häftmassa, en räknekub och en linjal. Sedan har vi testat att få jämvikt genom att flytta stödpunkten eller våra vikter. Vi jämförde också vår balansbräda med en balansvåg och kunde konstatera bland annat att balansvågens stödpunkt var fast, dvs den gick inte att flytta. 

 

Starstruck

Fick plötslig information om att herrlandslaget i fotboll tränade på IP, vilket resulterade i ett helt gäng uppspelta elever. Vi fick tillåtelse att gå och kika men höll oss på lagom avstånd. Det var dock omöjligt att försöka ha någon typ av SO-lektion efteråt (vi hade bara 30 minuter kvar av dagen när vi kom tillbaka) så det blev högläsning och frukt istället!

 

Balans

Nu är höstterminen igång ordentligt. Idag startade vi upp arbetsområdet "balans", som vi kommer fortsätta arbeta med i ett par veckor framöver. Eleverna fick undersöka tyngdpunkten på varsin papperfjäril (som balanserades på en penna) samt diskutera när och hur de eller andra använder sin balans i vardagen. När tyngdpunkten ändrades med hjälp av ett litet gem blev uppgiften svårare, och när de till sist skulle avsluta med en fjärilsparad var det väldigt svårt! Glada miner ändå!

 

Trådslöjd/luffarslöjd

Trådslöjd är en form av metallslöjd. Slöjdformen kallas också luffarslöjd från den tiden då de s.k. "luffarna" gick runt och sålde saker de själva tillverkat med hjälp av tänger och järntråd.  

 

Vi har testat på detta idag efter inspiration från åk 3 och 4 som har gjort liknande projekt. De blir verkligen fina!

 

SO utomhus

Den här fina (men lite kyliga) vårdagen tog vi en promenad i närområdet för att titta på vägskyltar, repetera hur man beter sig i trafiken och prata lite om Djursholms historia. På en blomsteräng vid slottet samlades vi sedan för att dokumentera det vi lärt oss! 

 

Valborgsfirande

Dagen inleddes med ett rörispass med Tina på morgonen. Sedan körde vi en engelsk dag i klass 2V. Jag var intresserad av att observera hur eleverna skulle reagera om jag bara pratade engelska. Imponerande, måste jag säga! 

 

Klockan 12:30 gick vi ut på skolgården igen där vi tillsammans med resten av skolans elever och personal sjöng några sånger. Håkan tände brasan och det hela kändes mycket stämningsfullt. Vi hade otrolig tur med vädret - när vi stod där och sjöng runt brasan mörknade himlen rejält. De flesta hann fly inåt innan det började regna, och de som inte gjorde det hade kul ändå!

 

Trevlig valborg!

 

Läsning för Futurabarnen

Idag var det vår andra gång då vi läste för barnen på Futura. Det var mycket uppskattat av alla inblandade och vi planerar att fortsätta till slutet av terminen. Härligt att se hur omtänksamma "mina" stora elever är mot de yngre, och kul att se hur glada de blir när vi kommer!

 

Här sitter några och läser i målarrummet! Fint mönster på bordet!

 

 

 

Ladda för läsning

Imorgon ska vi gå över till våra grannar på Futuraskolan. Där ska eleverna få läsa för de yngre barnen. Idag har de fått träna på hur de ska läsa för att vara så tydliga som möjligt, och hur de kan använda rösten för att göra läsningen mer spännande. 

 

 

 

 

Drömdag

När vi gick i ettan hade hela skolan "Secret student" under ett begränsat antal veckor. Det går ut på att läraren lottar och väljer en elev varje dag. Denna elev observeras sedan lite extra noga. Om eleven visar att han/hon gör sitt bästa på lektionerna, är en schysst kompis och tar ansvar för sina saker avslöjas Secret student i slutet av dagen. Om inte får ingen veta vem det var. 

 

Vi körde direkt med att de fick 100 poäng per dag. Efter 3000 poäng skulle de få en s.k. drömlektion. När de nådde det röstade de och bestämde att de ville ta med leksaker till klassrummet. Efter 10000 poäng skulle de få en drömdag. 

 

Idag skedde den! Programmet var som följande:

 

Musik

Rast

Värdegrundsövningar (4 hörn) där ämnen som mobbing, hur man är en schysst kompis och hur man kan bli piggare i skolan diskuterades. 

Lunch - matsäck i klassrummet

Rast

Film (Lillebror på tjuvjakt från SLI) med gott (några hade med chips, en del choklad, lite lösgodis, morotsstavar, gurka, jordgubbar och saft - fröken Vanja bjöd på isglass)

Hemlig gäst (hunden Rascal)

Avslutning med utelek (det byggdes en hinderbana som både barn och hund hoppade i)

 

Vi hade på oss myskläder också, såklart, och kramades med gosedjur!

 

Det var en riktigt trevlig och lyckad drömdag. 

 

 

 

 

 

Bibliska berättelser i Danderyds kyrka

Just nu arbetar vi med världsreligionerna. Passande då att vi blev inbjudna till Danderyds kyrka för att få höra olika berättelser ur Bibeln, närmare bestämt de fem Moseböckerna. Eleverna var mycket nöjda med besöket! Här flyr eleverna/slavarna på väg från Egypten. 

 

 

Månens faser

Som del av rymdentemat har vi arbetat med månens faser. Visst blev det fint?!

 

 

 

 

Nu är temat avslutat! Bra jobbat allihop!

 

Känner du fröken Vanja?

För att hålla takt med Skolverkets bestämmelser om programmering försöker jag, fröken Vanja, lära mig mer om programmering. Igår programmerade jag en webbapp med hjälp av AppLab på code.org. Idag fick eleverna spela spelet som gick ut på att de skulle svara på fem frågor om sin lärare. Låter det lätt? Ja, kanske... Men om man svarade fel var man tvungen att börja om från början! Fredrik var snabbast, men till sist hade alla klarat sig. Om ett par veckor blir det workshop med kollegorna!

 

För er som vill testa kan ni göra det genom att klicka här. Ha ljudet på för extra irritation. Och ni som redan kan programmera, tänk på att jag är nybörjare! Skratta med, inte åt ;)

 

Jag rekommenderar att ni skapar ett konto på www.code.org och sitter tillsammans med barnen och testar lite. Starten är lättare än man tror. Mycket går att göra på svenska men instruktionsvideorna är ofta på engelska (med undertext). Utmärkt tillfälle att också träna lite mer på engelskan!

 

 

Hemlig utflykt

Förra året började klass 2Vs elever att samla in Nompix i matematikappen NOMP. För ca två veckor sedan var den s.k. "nompixburken" full och belöningen var en utflykt som fröken Vanja skulle få bestämma. 

 

Idag var det dags. Vi har spenderat hela dagen på Tekniska museet. Två matstunder har hunnits med varav en lunch och en fika-/mellispaus. Eleverna har varit små stjärnor!