Blogg

Månadens konstnär

Amadeo Modigliani

I bild får eleverna lära sig om en ny konstnär varje månad. 

 

Julgransplundring

20dag Knut och detta firar vi med traditionsenlig julgransplundring med dans på fotbollsplanen och sedan pepparkaka och frukt! 

Vårt sinne - synen

Vi arbetar med våra sinnen och lär oss mer om våra ögon. Tog bild på alla elevers ögon och därefter skrev vi fakta om våra ögon och illusterade ögonen. Hade tagit kort på alla elevers ögon och alla fick gissa vems ögon? inte så lätt med alla...därefter busade eleverna och satte sin egna bild i pannan....såg så roligt ut att jag tog bild :-)))) ! 

Nobellunch 2019

Idag var det årets Nobellunch för eleverna. Alla har varit otroligt bra på att skriva i årets tema - En resa till framtiden! jag känner mig stolt över elevernas utveckling. Bra jobbat till alla! 

 

 

Julmysigt! 

Pepparkakor i fönstret och elevernas julgran är på plats i klassrummet som julkalender. Det är så roligt att se vems bild som döljer sig bakom dagens lucka :-)) 

 

 

Nobelberättelser

Årets Nobelberättelser är äntligen klara! Idag fick eleverna läsa varandras och sedan ge positiv feedback. Det var härligt att höra så många fina ord om berättelserna och illustrationen de gav varandra. 

 

Naturhistoriska

Idag åkte vi till Naturhistoriska och tittade på filmen om kroppen på Cosmonova och sedan såg vi utställningen. Helt fantastiskt! Alla var nöjda och glada! 

 

Lungorna

Vi lär oss just nu om lungorna och eleverna har i grupp byggt ihop en enkel modell som visar lungorna och ritat en bild. 

Tema kroppen

Vi arbetar just nu med skelettet och idag fick eleverna klippa ut skelettdelar och sedan sätta ihop dem korrekt. Vi tittade närmare på fru skelett som vi har i klassrummet (kallad fru Benrangel) och lärde oss fakta om de olika delarna. Var sitter nyckelbenet? hur känns ryggraden? Minsta skelettdelen? Hur många skelettdelar har vi? Största skelettdelen? 

 

 

 

Diamantjakten sammanfattning

Varje vecka tränar eleverna på att skriva sammanfattning av läsläxan. Tillsammans pratar vi om det lästa och skriver stödord på tavlan för att sedan gemensamt skriva meningar. Eleverna är delaktiga i hur och vad vi skriver. Jag tycker eleverna har blivit superduktiga! 

 

 

 

Vem äter vem? 

Vi har i veckan arbetat med näringskedjor och eleverna har lärt mer om begreppen producent, konsument och toppkonsument i näringskedjorna. På bildlektionen fick alla illustrera detta genom att visa vem som äter vem? 

Jag visade på whiteboard en lokatt med öppet gap som ska äta en räv som i sin tur äter en kanin som i sin tur äter ett blad. 

Eleverna tyckte det var en rolig bilduppgift och ett lärorikt sätt att förstå näringskedjor. 

 

Känslor

Tillbaka efter höstlovet!

Jag skrev ett positivt meddelande till eleverna på whiteboard. Därefter fick alla en rosa post-it lapp där de fick skriva vad som gör dem glada i skolan. Det var underbart och härligt att se vad eleverna känner då de har glada känslor. Vi pratade också om att det är bättre att fokusera på det som är bra än det som är mindre bra. Ett sätt kan vara att komma ihåg de rosa post-it lapparna...

 

klockan

Klockan i vårt klassrum :-))))

Lässpindlar

Inför höstlovet har eleverna gjort lässpindlar som ska följa med hem och läsa på höstlovet! 

Vi fick besök av lässpindeln Helga som bor hos mig i Gamla stan och på kvällarna smyger Helga iväg till biblioteket och träffar där andra spindlar som älskar att äta ord i böcker. Alla fick med sig hem ett läsbingo att göra ihop med lässpindeln samt skriva en dagbok om en lässpindels höstlovsdagar...

 

Badminton

På idrotten idag åkte vi iväg och fick prova på badminton i Täby badmintonsklubb. Det var superkul! 

 

 

Fakta spindlar

Eleverna fick arbeta i par och skriva tillsammans fakta om spindlar. De fick stafett skriva och hämta fakta i korridoren. De fick också göra ett venn-diagram och jämföra korsspindel och svarta änkan. 

stopmotion

I teknik har eleverna lärt om stopmotion. Eleverna fick planera en enkel berättelse och sedan genomföra en kortfilm med hjälp av appen stopmotion. Det var superkul tyckte eleverna! De var mycket entusiastiska och ivriga att få visa och berätta om sin film som alla fick visa. 

 

Tema svampar

Vi har läst faktatexter om svampar i vår natur och därefter fick eleverna göra svampar i lera. Det blev ett gäng Carl-Johan, flugsvampar och två kantareller. Allt finns nu i vårt glasskåp! Kom och titta! 

 

 

 

Tumme upp tavla

Elever som under dagen varit extra uppmärksamma, tagit extra bra ansvar och räckt upp handen bra får en möjlighet att välja ett klistermärke att sätta på elevernas tummen upp tavla. Allt började med att några elever ej följde klassens regler i vårt klassrum om att ta ansvar och det blev tjatit att fokusera på att påminna. Istället ville jag som lärare ge beröm till de som tagit ansvar. Elever önskade då få sätta upp klistermärken på en synlig tavla. Så utifrån elevernas önskemål blev det en tummen upp tavla gjord av eleverna. Det känns roligt att styra uppmärksammheten till dem som tar ansvar...

Symmetri 

Eleverna har arbetat med symmetri och spegelbild i matematik och därför fick de göra en rolig bilduppgift på det. Så fina bilderna blev! Vi har riktiga konstnärer i klassen.