År 1 Blogg

NO - balansbrädor!

Vi har använt en stödkloss och balansbräda och undersökt olika sätt att lägga kuber på brädan för att få den i balans (ligga vågrätt).

Hur kan vi få brädan att balansera även om det är olika många kuber på sidorna?

 

NO-arbete, vi balanserar!

Idag har vi inlett ett NO-arbete med temat Balansera och väga. Dagens uppdrag var att klippa ut en pappersfjäril och sedan leta upp tyngdpunkten genom att balansera den på en penna. Därefter undersökte vi hur balansen ändras om fjärilens massa ändras med ett gem.

 

 

 

 

Tangram!

Med hjälp av sju tangrambitar har vi byggt olika figurer. Det gäller att få rätt bit på rätt plats och i rätt riktning för att bilderna ska stämma.

Lite klurigt men fint blev det!

 

Dagens författare!

Då nästa vecka, vecka 46, är Barnboksveckan passar vi på att lära oss om några olika författare och vilka böcker de skrivit. Idag har vi lärt oss om Gunilla Bergström som bland annat skrivit böckerna om Alfons Åberg och då passade det utmärkt att skapa superfina bilder med Alfons. Bilderna har vi gjort med "steg för steg-metoden" och barnen blev så oerhört nöjda med sina verk. Visst blev de fina!

 

Ljusfestival!

Idag har vi haft Elevverkets traditionsenliga Ljusfestival. Ljusfestivalen inleddes med intåg av skolans klasser till musik där eleverna satte ut sina ljuslyktor i formen av ett hjärta. Därefter hissades FN-flaggan och skolans klasser bjöd på sånger och dikter. Som avslutning sjöng elever, föräldrar och personal "I natt jag drömde" tillsammans. En fin stund!

 

FN-dagen

Inför FN-dagen och vår stundande Ljusfestival har vi skrivit freds- och vänskapsdikter.

Visst blev de fina!

 

Problemlösning!

Matematik är ett kommunikationsämne och det utnyttjar vi när vi arbetar med problemlösning i smågrupper. Eleverna får öva på att samarbete för att hitta lösningar på problemen samt öva på att sätta ord på sina tankegångar och kunskaper. Jättekul tycker både elever och lärare!

 

Min trädbok

 

I vårt NO-arbete håller vi på att lära oss om några vanliga svenska lövträd och barrträd. Barnen skriver enkla faktatexter om träden och samlar dessa i sin egen trädbok.

 

 

Finskrivning!

Varje vecka övar vi särskilt på en av bokstäverna i alfabetet. Vi övar på bokstavsljudet - hur bokstaven låter och hur vi formar ljudet - samt hur bokstaven ser ut och naturligtvis på hur vi skriver bokstaven. Efter att vi övat på olika sätt under en vecka har vi sedan "Finskrivning" på fredagen och då får eleverna visa att de lärt sig att forma bokstaven både fint och på rätt sätt. När finskrivningen är färdig får eleverna göra ett bokstavs-tangram som de färglägger, klipper ut och därefter fogar samman de utklippta delarna till en bokstav igen. Den här veckans bokstav har varit Aa och visst blev de fina!

 

Hur är vi en bra vän?

Så här i början av terminen arbetar vi extra mycket med värdegrundsfrågor, samarbetsövningar och vänskap som ju tillhör SO-ämnet. Vi har bland annat lekt lekar och funderat över hur riktigt bra vänner är. Barnen har ritat bilder och gett sina bästa tips, bilderna har vi på dörren till klassrummet som påminnelser. Visst är de fina!

 

 

Besök på Naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova

Vi har besökt Naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova. På Cosmonova såg vi den fantastiska filmen "Sköldpaddans resa", en både vacker och lärorik film. Därefter åt vi vår medhavda lunchmatsäck innan det var dags att besöka museet och se på alla dinosaurierna. Ett perfekt avslut på vårt dinosaurie-tema!

 

Snart Mors Dag!

Vi har gjort morsdagspresenter och kort med massor av kärlek till er mammor!

 

 

 

 

Mera mönster!

Vi har byggt mönster med flera repetitioner med naturmaterial som vi hittat på skolgården.

 

Vi sorterar och bygger mönster!

I matematikämnet har vi arbetat med geometriska former - trianglar, cirklar, rektanglar och kvadrater - i olika färger och storlekar.

Barnen har sorterat dem utifrån olika kriterier, som de bestämt själva, och därefter byggt egna mönster. 

 

Dinosaurier!

Dinosaurier har verkligen en förmåga att fånga barnens intresse och sätta igång deras fantasi!

Vi har lärt oss om när dinosaurierna levde och hur de troligtvis dog ut men det finns ju så mycket mera som är intressant att lära sig om dinosaurier - som hur stora var de? Vad åt de? Hur långa tänder hade de? Vilken färg kan de ha haft? Massor av frågor! Därefter har vi ritat, målat och klippt ut dinosaurier och gjort en gemensam dinosaurietavla. Fin, eller hur!

 

 

Vårtecken!

Vi har varit ute på promenad och letat vårtecken i naturen. Barnen har tillsammans två och två utgått från en lista med vårtecken och försökt hitta så många av dem som  möjligt. Därefter samlades vi i klassrummet där barnen valde ut fyra av de vårtecken de hittat och målade av dem. Visst blev det fint!

 

Våra fåglar

Vi har lärt oss om flyttfåglar och stannfåglar och därefter har vi ritat och målat några av våra vanligaste fåglar.

Fåglarna fick sedan sitta i och runt vår klassgran som vi gjort tillsammans av våra händer.

 

Vårblommor!

Äntligen är våren här! Vi har lärt oss om tussilago, blåsippor och vitsippor och därefter målat av dem. Först har vi skissat med blyerts och sedan färglagt blommorna med oljepastellkritor och som avslutning målat bakgrunden med vattenfärg. Visst blev de fina!