Blogg

Biologi

Igår var vi på besök i Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården. Det var ett studiebesök som Naturens hus höll i. Vi fick lära oss mer om hur växter anpassar sig efter sin livsmiljö. Det var väldigt intressant och vi såg många häftiga växter. Tiden gick fort och vi hade gärna  stanna lite längre. I skolan fortsätter vi att lära oss mer om hur växter och djur anpassar sig efter sin livsmiljö.

 

 

Var Gustav Vasa en bra kung?

Idag har vi tränat på att se saker från olika håll, resonera och fördjupa våra resonemang och uttrycka sina åsikter och motivera dem. Eleverna har arbetat i par med att komma fram till om Gustav Vasa var en bra kung eller inte. Djupa diskussioner och många klokheter. Blir lite extra glad när jag hör så många "varför". "Varför tycker du så?" "Varför reformerade kungen kyrkan" Varför var Vasa så hård?" Det tar diskussionerna till en djupare nivå.

Vandringsdag

Idag har hela mellanstadiet varit på vandring i Täby Kyrkby, Prästgårdens naturreservat. Vi gjorde många spännande upptäckter längs vägen, som en bunker från 1916, rådjursskelett, kelsjuka hästar och vikingagravar. Det var en relativt lång vandring men alla gick på bra. En lyckad dag med många intryck!

Sommaravslutning

Vad fort ett läsår kan gå, tänk att sommaren redan är här! Det har varit ett annorlunda år men vad mycket vi har lärt oss! Allt ifrån hur man kan delta i undervisningen via länk, till hur man räknar ut arean på en triangel, hur man kan bygga ett rullande fordon och få den att röra sig. Vi har också tränat mycket på att skriva och läsa olika typer av texter, både på engelska och svenska. Nu är vi fulla av kunskap och redo för ett långt härligt sommarlov. Se till att njuta ordentligt så ses vi igen i augusti. 

 

En trevlig sommar till er alla!

 

 

Ett mystiskt brev

Idag på engelsklektionen fick vi oväntat en säck post levererat till oss. Det var mest reklam och lokaltidningar, som brukligt, men det var även post adresserat till eleverna. Inuti kuverten dolde sig ett brev från en okänd släkting i Minnesota, Astrid Baker, hon ville skänka ett förskott på arvet till respektive elev. Eftersom alla (?) elever drömmer om att kunna göra en världsomsegling så är det på det de ska spendera sina pengar. Första uppgiften blir att skriva ett brev som svar till Astrid och berätta mer om sina planer, givitvis på engelska.

 

Det hela är en del av ett storyboard, det blir lite som ett rollspel. Eleverna kommer få ta del av ny information och göra nya val varje lektion. Vi kommer att prata, skriva, läsa och lyssna på engelska under det här projektets gång. Vart vi hamnar i slutändan vet vi inte än! 

 

Föreläsning Trygga barnen

Trygga barnen
I veckan ha vi fått en fantastiska föreläsning här i klassrummet från Trygga barnen. Det har handlat om hur det kan vara att vara barn i en familj med missbruk och vad man kan göra för att få stöd. Barnen var väldigt intresserade och lyssnade och deltog på bästa sätt. Vi vuxna på skolan har fått en del konkreta verktyg och tips på hur man kan fånga upp barn i familjer med missbruk. Om barnen har några frågor eller vill prata med någon så finns Trygga barnen bland annat på snapchat.

 

Några ord från klassen om vår föreläsare har varit engagerad, mysig, äkta och proffsig. Klassen var bra lyssnare, engagerade och ställde många relevanta frågor. Vi är supernöjda med föreläsningen! Rekommenderas varmt!

Svenskatidningsartikel

I svenskan har vi arbetat med återberättande text, denna gång i form av tidningsartiklar. Vi har lärt oss hur en artikel är uppbyggd med ingress, brödtext och bildtext, som avslutning har eleverna skrivit egna tidningsartiklar.

Medeltiden

Vi tränar på att diskutera, resonera, jämföra och dra slutsatser. Denna vecka fokuserar vi på att hitta orsaker och konsekvenser till digerdöden.

 

Många kloka funderingar och diskussioner.

 

Medeltiden

I förra veckan fick eleverna designa sin egen vapensköld utifrån heraldiken på medeltiden. Kul att se hur kreatvia de är!

Rättegång (rollspel)

Den här terminen har vi arbetat med lag och rätt och idag var det dags för det efterlängtade rollspelet om en rättegång. Alla elever hade förberett sig väl för sina roller som nämndemän, åklagare, målsägande, försvarsadvokater, vittnen mm. Roligt och intressant enligt klassen. Rättegång

Rörelse och konstruktion

I tekniken konstrurerar vi olika fordon. Just nu ser vi hur vi med hjälp av olika krafter kan få dem i rörelse. Vi iakttar också hur storlek på kraft och acceleration hänger ihop. Många kloka funderingar!

Mäta en "lagom" sträcka

Fler som arbetar med att välja och mäta en lagom sträcka. Det är kul att höra på alla intressanta diskussioner, eleverna pratar enheter, använder sig av olika matematiska begrepp och tränar problemlösning

Hur lång är en lagom sträcka?

I halvklass arbetar vi ofta med lite mer praktiskt matte. Som att fundera på hur lång är egentligen en "lagom" sträcka?

Hur kan man sedan med hjälp av synen bedöma hur lång sträckan är?

Om vi sedan stegar sträckan (eller mäter med fingrarna) vad får vi för resultat då?

Kan man sedan mäta sträckan med hjälp av ett omärkt snöre och en linjal?

 

Vi kom i alla fall fram till att en lagom sträcka kan vara både 4,5 cm och 73 m.

Mitt första blogginlägg

Här kommer ni inom kort kunna läsa mer om vad vi gör i skolan!