Antal besökare [counter]

Vecka 36

Jag var värd det var ganska tråkigt för jag behövde torka och sådana saker. Jag brukade ha dem som satt kvar i matsalen att prata med coh t.ex berätta om när jag var liten oftast var det Sara som satt kvar, eller någon annan.

 

/ Fabian

Vecka 35

På måndag så hade vi idrott med Roger.

På tisdag hade vi en SO-lektion där vi jobbade med vad SO innebär.

På onsdag hade vi slöjd på Sammis. Vi jobbade på mattelektionerna med huvudräkning. 

På torsdag hade vi skoljogg då vi samlade in pengar till Clowner utan gränser.

På fredag hade vi utflykt.

 

/ Gustav och Fabienne

Första veckan

Måndag: Vi gjorde namnlekar för att lära oss allas namn och pusselbitar som vi skulle rita saker som vi tycker om att göra. Vi fick en läxa där man skulle ta med sig 5 saker som betydde mycket för en och saker som man gillade.

Tisdag: Vi visade upp våra saker från läxan med det tog lång tid för varje person att berätta och alla hade inte med sig.

Onsdag: Vi fortsatte att visa upp våra 5 sakerför klassen. Vi har också kommit överens om att vi ska skrivaett kontrakt som handlar om att vi ska visa respekt om det är någon som pratar eller om vi ska läsa ska ingen störa tillexempel.

Torsdag: på morgonen var vi till biblioteket och lånade böcker. På eftermiddagen skrev vi ett brev till oss själva som vi får öppna när vi slutar sexan här på Elevverket.

Fredag: Vi spelade pling-plong matte på förmiddagen som går ut på att man ska sudda ut ett tal från tavlan och då fick man en mattefråga. Sedan gick vi igenom schemat för när vi börjar med dom riktiga skoldagarna, för just nu är det inte några riktiga lektioner.

Bloggare: Tilde och Lukas

Projekt larv - nu fjäril! 

I veckan så kröp fjärilarna ur sin puppa...eleverna såg med spänning på. Vi matade fjärilarna med apelsen och blommor. I slutet på veckan var det dags att släppa ut dem i det fria. Det var underbart att se dem flyga iväg...

 

Friluftsdag vid Barracuda 

Det blev en underbart solig och härlig dag. Vi hade olika stationer och eleverna fick rotera mellan de olika stationerna. Jag hade badvett med fokus på livräddning vid min station. Eleverna tyckte det var spännande och lärorikt att få pröva att kasta en livboj...till lunch fixade Najat och Gunilla smarriga grillade hamburgare :-))) 

 

 

Projekt larv forts...

Våra fjärilslarver växer och eleverna har beskrivit utvecklingens alla stadier. 

Projekt larv

Eleverna får kunskaper om naturen i detta projekt och lära om biologiska sammanhang och fjärilens livscykel. Vilka stadier i sin utveckling har en fjäril? 

Vi har köpt in fem st larver så att vi på nära håll kan undersöka och se hur larven utvecklas. Det är ett spännande och lärorikt projekt. 

 

Våra larver har kommit! 

 

 

Guldskon

Vår klass vann utmaningen att gå så mycket som möjligt under två veckor och vann därmed guldskon!!! Klassen har kämpat och samlat poäng varje dag genom att gå till skolan, gå på rasterna flera varv runt ängen så klassen var värdiga vinnare :-)))) Nu ska guldskon pryda klassrummet! 

 

Ruzzle

Vi tränar på att stava ord på svenska. Ett uppskattat spel av eleverna är ruzzle. Det gäller att hitta så många svenska ord som möjligt och att samla poäng. Orden måste stavas rätt för att ge poäng och det går bra att spela själv, utmana en okänd eller en kompis. 

 

Ordlådor

Eleverna har gjort ordlådor där de ska samla ord som kan vara svåra att stava. De väljer själva vilka ord som ska finnas i lådan. Till hjälp har de ordlistor. De kommer därmed att få individuella lådor med olika ord. Om jag märker att de stavat ett ord felaktigt i berättande texter kommer det att samlas i elevens ordlåda. Under sv-lektioner kommer sedan eleverna att träna stavningen av ord som finns i ordlådan.