Välkomna till klass 3V! 

 

Gå gärna in på vår blogg och kolla vad vi pysslar med! Kommentarer

när ni har läst mottages tacksamt (så vet vi att det är någon som läser ibland). 

 

Klasschema hittar ni här (uppdaterat 2019-09-25).

Temporärt schema med anledning av Covid-19 hittar ni här (uppdaterat 2020-03-24).

 

 

Hemuppgifter

Från ledningens tidigare mailutskick: "Under den här oroliga perioden kommer elevernas läxor att övergå till att bli hemuppgifter. Vi kommer under den här perioden räkna in hemuppgifterna i undervisningstiden. Vi utgår från att både ni föräldrar och era barn tar hemuppgifterna på allvar."

 

Till fredag v. 13.

 

Svenska: 

Läs kapitlet "En dag av törst" i Nyckeln till skatten läsebok högt för en vuxen, minst en gång. Prata om svåra ord eller uttryck. Det är viktigt att boken kommer tillbaka till skolan varje dag - låt den ligga i ryggsäcken och ta med ryggsäcken till skolan. 

 

Skrivläxa i din gröna skrivbok (om du inte får hem den går det bra att skriva på ett papper)

 

Rubrik: Busiga mormor/morfar/farmor/farfar/gammelfaster/grannfrun etc.

Ring en äldre släkting, helst någon som tillhör dina far- eller morföräldrars generation. Be dem berätta om något bus de gjort när de var yngre. Skriv och berätta. Använd hela meningar och skriv så utförligt du kan - be dem berätta så många detaljer som möjligt)!  

 

Fundera över: Blev du överraskad? Varför/varför inte?

 

Matematik:

Skriv en fråga till följande svar. Använd det eller de givna räknesätten. Visa uträkningen och kontrollera att du har räknat rätt. 

 

Svaret är 13. Använd addition. 


Svaret är 4. Använd subtraktion.

 

Svaret är 11. Använd multiplikation och addition. 

 

Svaret är 18. Använd multiplikation.

 

Svaret är 20. Använd division.

 

Svaret är 29. Använd valfritt eller valfria räknesätt.  

 

Till fredag v. 14.

 

Svenska: 

Läs kapitlet "Dikten" i Nyckeln till skatten läsebok högt för en vuxen, minst en gång. Prata om svåra ord eller uttryck. Det är viktigt att boken kommer tillbaka till skolan varje dag - låt den ligga i ryggsäcken och ta med ryggsäcken till skolan. 

 

Svenska/Engelska/SO:

Skrivläxa i din gröna skrivbok (om du inte får hem den går det bra att skriva på ett papper)

 

Rubrik: Rättvisa

 

Titta på filmen https://urplay.se/program/206716-what-makes-me-me-latt-engelska-what-s-fair tillsammans med en förälder eller ett syskon som kan hänga med i texten. Den är på engelska, med svensk text. Pausa och spola tillbaka om du behöver. I filmen dyker ett antal frågor upp. Bakgrunden blir då lite ljusbrun och några av barnens huvuden "poppar upp". Pausa efter varje fråga. Diskutera frågan med någon annan som tittar. Tycker ni lika? Skriv ner frågan (på svenska) och ditt svar. Hur tänker du? Syftet är att du ska få tänka till lite extra men också att du ska få arbeta med att förklara dina tankar muntligt.

 

Frågorna: 

Hur fördelar man packningen mest rättvist?

Vad betyder rättvist?

Går det att lösa så att alla blir nöjda?
Är det viktigt att det blir rättvist?

 

Fundera över: Ändrade du åsikt när du såg mer av filmen? Varför/varför inte?

 

Matematik:

Sannolikhet och kombinatorik - NOMP: Uppdrag "Läxa till fredag v. 14. Läggs ut lördag 28 mars kl. 08:00.  

 

 

Tips på mattespel

www.elevspel.se/amnen/matematik

www.timestables.com

www.nomp.se

  

Nyfiken på vad läroplanen säger?

När jag planerar min undervisning utgår jag alltid från läroplanen. Vissa delar har vi arbetat med löpande under åren, andra behandlas under kortare perioder och repeteras då och då (även i mellanstadiet). Här hittar ni information om de olika ämnenas syfte, vilket innehåll som ska behandlas och vilka kunskapskrav som finns (öppnas i nytt fönster).